Etappe 23, Kroatie deel II - Reisverslag uit Split, Kroatië van Ernst Oord - WaarBenJij.nu Etappe 23, Kroatie deel II - Reisverslag uit Split, Kroatië van Ernst Oord - WaarBenJij.nu

Etappe 23, Kroatie deel II

Blijf op de hoogte en volg Ernst

19 September 2012 | Kroatië, Split

Etappe 23, Kroatië…, deel II

Na de tussen etappe BIH, Mostar, sluiten we de Balkan af met Split.
Wederom bijtijds op om de twee grenspassages zonder in de file te staan kunnen passeren.
Routinematig inmiddels dien we elk ‘ons ding’ in en rond de caravan en bus.
Tegen achten melden we ons bij de eerste grensovergang. Een simpel handgebaar en hup doorrijden. Ook de volgende grensovergang zonder echte controle gepasseerd.
Het is behoorlijk rustig op de weg. De hausse vakantiegangers is voorbij,
We hebben het goed getimed, we rijden ruim achter de meute.
Ook dit deel kustweg is mooi, allemaal Kodak plaatjes….
Mooie witte twee, en meer, masters met mooie houten opbouw glijden moeiteloos door het rimpelloze azuurblauwe water.
Ook de jachten, divers van formaat, spelevaren terwijl wij ons langs de rotswand kronkelen de airco aan want het is al weer 35 graden.
Camping Stobrec, genoemd naar het gelijknamige dorpje dat tegen Split aanschuurt, is makkelijk te vinden. Het ligt met een zij tegen de snelweg aan.
Het is een goed opgezette, van alle gemakken voorziene camping. Mag ook wel voor de prijs.
Voordat we doorrijden gaan we eerst ‘plek verkennen’. We hebben een aantal suggesties meegekregen.
Na enig dubben kiezen we voor de best beschutte plek. We hebben inmiddels veel ervaring met de koperen ploert.
De caravanmover zet Eriba keurig op de door mij gewenste plek en we richten onze plek in.
We zitten kort aan het strand, waarvan een deel toegankelijk is voor honden; prettig geregeld.
Het moderne sanitaire blok is eveneens vlakbij. Het is proper.
De douches werken met een muntsysteem, 2 Kuna = 30 eurocent, maar dan heb je ook een douche. En, heet water ‘Beverwijk’ waardig.
Nou dit is een prima laatste plek voordat we de oversteek gaan maken.
In de middag ga ik boodschappen doen en even de route naar en de situatie in de haven verkennen. De route gaat dwars door de stad maar is goed te doen.
In de haven is weinig parkeergelegenheid, zeker voor onze combi. We rekenen erop dat we op de dag van vertrek wat langer mogen blijven dan de normale uitchecktijd.

Op de fiets….
Vandaag, zondag 2 september, gaan we op de fiets naar Split. Een route langs de kust loopt tot vrijwel het stadshart. Deze fietsroute staat niet aangegeven onderweg. Ter oriëntatie moeten we een paar keer vragen of we goed gaan. We krijgen het niet cadeau, enige pittige puistjes doet het zweet tappelings van onze gezichten en ruggen lopen. Ja, wie gaat er dan ook om 11 uur fietsen?
Maar goed, we bereiken het stadshart.
Het is een fraaie havenstad waar dwars doorheen gereden moet worden om bij de Ferries te komen. Zo was het is vergane glorietijden en zo is het nog steeds.
De facade van het buitenverblijf van een Romeinse grootheid waar de naam me nu niet te binnen schiet staat nog fier overeind en biedt uitzicht op de haven.
Er voor de brede boulevard met palmen, bloemenperken en stalletjes, waarvan een die veters in alle maten en kleuren verkoopt; mooie paarse gescoord voor een toeristenprijsje.
Behalve de facade is ook het daar achter gelegen historische stadshart meer dan de moeite waard. Ondanks de hitte flaneren, lopen gaat niet bij deze temperatuur, door de stad.
Hoewel het al eind augustus is barst het nog van de toeristen.
De terugweg op de fiets gaat op een fikse pukkel na voorspoedig. Zo dat was Split.