"Liguria....Toscana" - Reisverslag uit Rome, Italië van Ernst Oord - WaarBenJij.nu "Liguria....Toscana" - Reisverslag uit Rome, Italië van Ernst Oord - WaarBenJij.nu

"Liguria....Toscana"

Door: oordkool

Blijf op de hoogte en volg Ernst

30 December 2011 | Italië, Rome

Etappe 8: Liguria….Toscana
Op ons gemak op weg naar Camping Colleverde in Siena, Toscane.
Een paar uurtjes rijden. Het weer is prachtig en op de weg is het bijzonder rustig.
Niet ver van Deiva Marina ligt La Specia waar zoals gemeld in november een enorme storm heeft huisgehouden.
Onderweg zijn de sporen die deze storm heeft getrokken nog goed zichtbaar. De bedding van de rivier is een ravage, de bodem ligt bezaaid met ontwortelde bomen. Het nu zo rustige stroompje werd een van het ene op het andere moment een woest kolkende watermassa die alles en iedereen op haar weg meesleurde. Het voorbeeld daarvan hoog is het in de heuvels gelegen dorpje Borghetto Vara dat door de buiten haar oevers getreden rivier Vara zo ongeveer van de kaart is geveegd.
Even voorbij de grens in Toscana ligt Carrrara, beroemd vanwege het marmer uit de groeven in de Apuaanse Alpen. Hoewel de groeves zijn uitgeput, liggen aan weerskanten van de weg vele marmerbedrijven met terreinen vol enorme blokken en platen marmer allerlei. Hoezo uitgeput en schaars?
Het landschap, mooi glooiend, verandert ineens in een Boskoop gebied, een en al boomkwekerijen.
Niet lang na Firenze (Florence) verlaten we de Autostrada en gaan over op de gewone provinciale snelweg. Het verschil is zeer merkbaar, het wegdek wordt slechter en slechter. Werk zat maar nu natuurlijk helemaal geen geld voor de broodnodige opknapbeurt. En dat voor de weg naar een van Toscane’s meest beroemde steden; Siena!

Camping Colleverde,
De camping is niet moeilijk te vinden en de beschrijving klopt, het is een mooie, goed geoutilleerde terrassencamping; gloednieuw. Dat de camping ‘groene heuvel’ heet zal in de lente en zomer wel kloppen, maar nu ziet het er schraal en kaal uit.
Het is een moderne, eigentijdse camping die ruim is opgezet en veel ruimte biedt aan de, ook in Italië, populaire campers.
De sanitaire blokken hebben alle zonnecollectoren die zorgen voor de warmwatervoorziening en ‘vloerverwarming’, erg plezierig op de koude morgen.
Behalve een Frans stel die ook in Valdeiva stonden is er niemand. We hebben het rijk alleen en gaan op ‘ons terras’ lekker breeduit staan met de deur pal in de zon.
De camping ligt op ruim 3km loopafstand van Siena. We zijn vroeg en hebben mooi de tijd om boodschappen te doen. Op 20 minuten lopen ligt een enorme COOP supermarkt.
Terwijl Kwazi en ik rondom het grote pand wandelen en hij zorgt voor ‘markering’ vergaapt Ageeth zich aan de Italiaanse heerlijkheden die in een ruim assortiment voor het grijpen liggen.
Zo een deel van de kerstinkopen zijn gedaan in een zeer drukke winkel, het lijkt wel kerst!
Ieder het Siena…..
Met de bus naar Siena. Kwazi blijft ‘thuis’. Voor Ageeth is dit de eerste keer, voor mij een herontmoeting. Het (weer)zien van Siena is geweldig. Het is een prachtstad zo op de heuvel gelegen, waar van verre de toren van Palazzo Comunale, ook wel Palazzo Publico genaamd, en de koepel van de Duomo zich aftekenen.
Het is prachtig weer, volop zon, strak blauwe lucht; wat een mazzel.
Wandelend door de kronkelende Via Biachi di Sopra links en rechts kleine vertakkingen naar….?
Mooie door(bogen)kijkjes, wonderlijk gestapelde huizen, enorme deuren en poorten die naar mooie binnenplaatsen leiden.
Knusse winkeltjes met Toscaanse heerlijkheden, huiselijke Restaurantjes, Enoteca’s,Pizzeria’s etc..
En dan ‘Piazza del Campo’ het wonderlijk gevormde schuin aflopende plein, dat in een taartpunt patroon is geplaveid de negen sectoren symboliserend. Eén dat elk lid van de Raad van Negen representeert.
Aan de hoge kant van het plein de Fonte Gaia (Happy Fontain) en aan de lage kant het Gotische Palazzo Comunale (1297) met de markante vierkante, 102 meter hoge, zwart-wit Torre del Mangia (1344) met de klok bovenop.
Het plein waar tweemaal in het jaar, op 2 juli en 16 augustus, de Palio paardenrace plaatsvindt.
Een spektakel waarbij het publiek in het midden van het plein toekijkt hoe de staddelen vertegenwoordigende ruiters, zadelloos, om de eer strijden.
Op de Piazza del Duomo de majestueuze Dumo Nuovo Kathedraal, één van de prachtigste gotische bouwwerken van Italië. Ongelooflijk als je de buitenkant maar vooral de binnenkant bekijkt. Een en al marmer, prachtige gebrandschilderde ramen, overdadige ornamenten.
Eén al Barok, het is teveel, je wordt er tureluurs van.
De Duomo Nuovo is een uitbreiding van de eerdere kathedraal, ze is deels gebouwd op de fundamenten daarvan; een kerk in kerk dus.
Een passe-partout verschafte ons toegang tot de Duomol, de Crypte, Battistero en Museo.
Vanaf de bogenpassage, twee etages, hebben we een schitterend uitzicht over Siena en omgeving.
Wat je er ook allemaal van vindt het is ongelooflijk met hoeveel ambachtelijke toewijding en vooral devotie deze bouwwerken tot stand zijn gebracht. Werkloosheid kan er niet geweest zijn.
Dronken van zoveel pracht en praal keren we aan het eind van de middag terug.
Kwazi lijkt verbaasd dat we al terug zijn, net ontwaakt uit een diepe slaap begroet hij ons gapend en uitstrekkend.

Even niets….
Het is donderdag 22/12, vandaag even niets. Nou ja niets. Via mail en gsm besluiten we over te stappen van energieleverancier. Het lopende contract moet voor de 27ste worden opgezegd.
Tja, deze zaken gaan natuurlijk gewoon door.
Terwijl Ageeth lekker buiten in de zon zit te lezen, zit ik binnen, met het elektrische kacheltje aan, •onze ’thuiselijke’ zaken te regelen.
Maar ook, het bijwerken van het reisverslag. Ik loop weer behoorlijk achter.
Toch ook maar even lekker in de zon, verder lezen in de biografie van Tony Blair, buitengewoon boeiend.

Siena revisited……
Ondanks vele pogingen lukt het niet om tot het internet door te dringen. Dan niet.
Hup, op weg met de bus weer naar Siena. We zijn nog niet uitgekeken.
We kuieren door het stadje en drinken een Doppio Machiatto en nemen een sandwich er bij.
Mag ook wel want het is al twaalf uur.
Het is druk in de stad, velen doen nog gauw wat kerstinkopen, er heerst een gezellige sfeer.
We lopen straatjes en steegjes in, lopen de economische faculteit binnen; we wentelen rond.
We lopen door delen waar we nog niet geweest zijn, zonder duidelijk plan; gewoon lopen en kijken.
Een fascinerende stad, je raakt niet uitgekeken.
Goed dat we even van de kust af naar het binnenland zijn gegaan om Siena te bezoeken.
Zo die hebben we ook weer op het netvlies en in onze herinnering.
Morgen vroeg op pad want de helft van Camping Village Rome, 3 kilometer van het Vaticaan, is al bezet.
Stel jullie eens voor Kerstmis in Rome!

Aan je/jullie….
Ageeth en ik wensen je/jullie hele fijne kerstdagen en een heel goed, optimistisch en gezond 2012 toe.
Ergens in het nieuwe jaar keren wij weer, maar dat melden we tegen die tijd wel.
Voorlopig zijn we ‘onderweg’ en tot op heden hebben we een goede neus waar we moeten zijn, vooral qua weer. O.k. het is als de zon onder is gegaan koud, het vriest dan zo’n 5 graden, maar een prachtige sterrenhemel.
Overdag is het fris, helder en aangenaam in de zon. Ageeth is zelfs een beetje verbrand!
Het allemaal heel goed te doen, we genieten met volle teugen.
Proost!

• 30 December 2011 - 14:16

Erica,Francisca,Jack:

Overstappen van energieleverancier=problemen met internet? Ben je dan ook niet meer bij live.nl.? Eerder naar jullie verstuurde mails zijn dan ook wellicht niet aangekomen. Anyway, all the best voor 2102.

• 30 December 2011 - 15:30

Erica,francisca,jack:

.......oeps, we gunnen jullie het allerbeste ook wel iets eerder, nl. in 2012. Have fun !

• 31 December 2011 - 08:45

Joke:

Mochten jullie vandaag de reacties op jullie dagboek nog lezen - een hele fijne jaarwisseling en een goed begin waar jullie op dit moment dan ook mogen zijn. Is Rome nog wel gelukt (de camping dan) of mocht je gewoon op het St. Pieterplein staan - plek genoeg toch? Heel veel liefs en een goede reis in alle opzichten voor de komende periode. Liefs Joke en Ad

• 31 December 2011 - 13:08

Ben En Hilde:

vanuit belves waar het nu miezert en ongeveer 12 graden is wensen we jullie een grandioos oud en nieuw in Rome

• 31 December 2011 - 13:58

Anders:

We whish you a happy ending of 2011 and a good new 2012.

Anders & Gerd

• 01 Januari 2012 - 21:34

Henk Elshof:

Een heel gelukkig en gezond nieuwjaar toegewenst. Deze wens wordt jullie ook toegewenst door Grada.
    Hartelijke groet en dikke kus van Angelique en Henk en een ptrettige voortzetting van jullie tour.
    Henk.